De Contracted Company trainingen gelden voor:

  • Initial operator’s CRM training
  • Operator conversion course when changing aircraft type
  • Operator conversion course when changing operator
  • Annual Recurrent Training
  • Command Course
  • CRM Flight Crew
  • CRM Cabin Crew
  • CRM Operations Staff
  • CRM Maintenance Staff


 

  • Initial operator’s CRM training
    De initial operators’s training is een 2-daagse basis training voor startende piloten.
  • Operator conversion course when changing aircraft type
    Deze operator conversion course is een 1 daagse trainingen voor ervaren vliegers die van type vliegtuig veranderen.
  • Operator conversion course when changing operator
    Deze operator conversion course is een 1 daagse training voor ervaren vliegers die van operator veranderen.
  • Annual Recurrent Training
    De Annual Recurrent Training is een jaarlijks terugkerende training van 1 dag waarbij in een 3-jaarlijkse cyclus de CRM onderwerpen behandeld worden. Deze trainingen zijn gestoeld op actualiteiten en company specifieke aspecten/wensen.
  • Command Course
    De Command Course is een 2-daagse training voor First-Officers die een upgrade maken naar commander.

 

 

  • Multi cabin crew operations training
    Deze training is een 2-daagse training voor startende multi cabin crewmembers.
  • Single cabin crew operations training
    Deze training is een 2 daagse training voor startende single cabin crewmembers.
  • CRM training for Senior cabin crew members
    Deze training is een 2 daagse training voor cabin crewmembers die een upgrade maken naar Senior cabin crewmember.
  • Annual Recurrent Training
    De Annual Recurrent Training is een jaarlijks terugkerende training van 1 dag waarbij in een 3-jaarlijkse cyclus de CRM onderwerpen behandeld worden. Deze trainingen zijn gestoeld op actualiteiten en company specifieke aspecten/wensen.

 

 

 

  • Initial operator’s CRM training
    De initial operators’s training is een 2-daagse basis training voor startende maintenance medewerkers.
  • Annual Recurrent Training
    De Annual Recurrent Training is een jaarlijks terugkerende training van 1 dag waarbij in een 3-jaarlijkse cyclus de CRM onderwerpen behandeld worden. Deze trainingen zijn gestoeld op actualiteiten en company specifieke aspecten/wensen.

 

 

  • Initial operator CRM training
    De initial operator training is een 2-daagse basis training voor startende Ops medewerkers.
  • Annual Recurrent Training
    De Annual Recurrent Training is een jaarlijks terugkerende training van 1 dag waarbij in een 3-jaarlijkse cyclus de CRM onderwerpen behandeld worden. Deze trainingen zijn gestoeld op actualiteiten en company specifieke aspecten/wensen.

 

 

Deze CRM-trainingen worden gegeven als ‘class-room’ training, los van de operationele omgeving. Dit kan zowel in-house als op locatie. (YES Human Factors heeft zelf 2 lokaties beschikbaar)

De onderwerpen uit onderstaande tabel worden getraind door middel van groepsdiscussies, team-opdrachten en simulaties, praktijkvoorbeelden en feedback in een veilige, just-culture omgeving. De opzet is om CRM praktisch te houden en direct toepasbaar te maken in de dagelijkse praktijk.

 

Onderwerp

toelichting

Shared Situational Awareness

Shared situation awareness, shared information acquisition and processing, 
Assertiveness, situation awareness, information acquisition and processing, 
Workload management.

Threat and Error Management

Threat and error management,
Resilience development, 
Surprise and startle effect.

Automation

Automation and philosophy on the use of automation,
Automation Dependancy,
Specific type-related differences, 
Monitoring and intervention.

Human Performance Limitations

 

Human factors in aviation,
General instructions on CRM principles and objectives,
Personality awareness, human error and reliability, attitudes and behaviours, self-assessment and self-critique,
Stress and stress management, 
Fatigue and vigilance.

Leadership & Group Dynamics

 

Leadership, cooperation, synergy, delegation, decision-making, actions. Dominant & Non-assertive behavior.

Communication

 

Effective communication and coordination inside and outside the flight crew compartment with other operational personnel and ground services.

Culture

 

Operator’s safety culture and company culture, standard operating procedures (SOPs), organisational factors, factors linked to the type of operations.

Cultural differences. 

To strive for a true Just Culture is a prerequisite for effective CRM.